April 16, 2020

Terima kasih Universiti Kebangsaan Malaysia!

Selepas saja menamatkan pengajian di peringkat Sijil Tinggi Peperiksaan Malaysia (STPM) pada tahun 2014, Alhamdulilah aku mendapat tawaran belajar ke peringkat Ijazah Sarjana Muda Sains Sosial dengan Kepujian Antropologi & Sosiologi di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM). Boleh dikatakan masa isi UPU, hampir semua Universiti Awam (UA) di seluruh Malaysia kos ni dipilh aku termasuk Sabah & Sarawak. Untuk pengetahuan, kos Antropologi & Sosiologi di UKM ada ujian saringan ‘sesi interview’ menerusi youtube. Maknanya selepas kau apply samada kau diterima atau tidak untuk ke sesi interview, lepas lulus interview baru kau dapat offer letter dari UKM. 

Alhamdulillah, aku klasifikasikan diri aku menjalani kehidupan sebagai mahasiswa seperti "lauk secukup rasa", ada manis, pahit, masam, masin semua di UKM. Tapi sebenarnya itulah yang membuatkan diri kau semakin berkualiti dalam menimba pengalaman hidup, yang baik diteruskan, yang tidak baik dijadikan pengajaran hidup.


G-day: 11.11.18

'PENDAULAT AMANAH NEGARA’ (slogan UKM favourite aku)

Bagi aku, bila diberi peluang atau rezq untuk belajar ke peringkat 'Degree' apatah lagi diterima masuk UKM yang mana merupakan antara TOP Universiti di Malaysia, aku betul-betul ambil peluang EXLPORE UKM dengan baik. Aku 'dare'  untuk menceburi pelbagai bidang, 1) Sukan, 2) Kepimpinan, 3) Kesenian, 4) Keagamaan, 5) Sukarelwan, pendek kata sema benda nak masuk. But I wish I can tell you gais on how I manage all these things during my study, my everyday rountine, memang exhausted but you will satisfied with the result soon when it all finished. Banyak aku explore sepanjang aku di UKM. It all worth! aku tak dapat dean list, tak cemerlang pun but I manage my study (3.45) & curriculum well so far in UKM, Alhamdulillah Ya Allah ðŸ’–

Yang penting!! JANGAN IKUT KAWANDo whatever make yourself upgrade to another level, *you muda lagi dik.. First year sem 1 di Universiti aku mengakui memang banyak berjalan secara berkumpulan ke sana ke sini, mungkin sebab tak tahu selok belok UKM lagi, tapi dah sem 2 memang kau kena berdiri atas kaki kau sendiri, no matter what!

Apa yang aku cakap dengan diri aku: “Ain Shafiqah, you do all these thing because YOU WANT TO BE DIFFERENT THAN YOUR PAST”. Apa yang telah aku explore di UKM sepanjang 3 tahun di sana secara tidak langsung it sharpen my soft skills & social skills level, I guarantee with what I had learned from UKM, it will bring me successful in the future and alhamdulillah so far after my graduation I living my life amazingly for what I am to be, hasil didikan UKM (terima kasih UKM)

Bukan UKM je, Universiti lain juga. Remember ya adik-adik. UNIVERISITI DAH SEDIAKAN SESUATU YANG VALUABLE FOR US, BUT IT ALL ABOUT YOU ON HOW TO GRAB THEM! 

Nasihat sis as kakak-kakak la ya.. Berpuluh ribu yang apply kos di Univerisiti/ Kolej awak, tapi awak terpilih among that 10,000 people (1:10), please jadikanlah awak yang terpilih belajar dekat Universiti/ Kolej ni whatever course pun, gunakan rezq ni sebaik mungkin. You are the chosen one dik! amanah Tuhan bagi untuk you berjaya. Jadi tolonglah, jadikan Universiti/ Kolej satu medium untuk jadi you hebat. But my advise, dont compare your hebat dengan your other friends out there, but compare yourself to your old verison, your past. Kalau dulu kau tak pandai menari, tiba-tiba dekat Univerisiti/ Kolej kau pandai menari pulak dik, so hebat la tu bukan? 


Memandangkan mulut akk ni selalu masin ðŸ˜‹, akk doakan sesiapa yang berjaya menjumpai blog ni dan baca entry ni dipermudahkan urusan hidup dan berjaya dibidang yang diceburi, aamiin ðŸ’˜

TERIMA KASIH. SEMOGA BERMANFAAT

No comments: