April 10, 2020

Jaga hubungan baik dengan ibu bapa

Dulu kalau tak dapat keluar dengan kawan-kawan sampai bergaduh dengan parent terutamanya ibu. Berjanji keluar dengan kawan tapi last minute cancel sebab ibu/ ayah ajak keluar atau lain-lain family matters. Some point diri sendri dah rasa terbiasa atau (mungkin sebab dah dewasa?) sebab dah nampak kesan menghormati dan mendengar kata parent terutamanya seorang ibu, urusan hidup dunia akan memang dipermudahkan. Tak ada yang sia-sia sebenarnya bila kita dahulukan parent/ family. 

1. Utamakan mereka

2. Jaga perasaan mereka

3. Minta maaf dengan mereka kalau buat salah

4. Bahagiakan mereka, bergurau, bermanja
5. Paling penting - Jujur dan jangan menipu dengan mereka!


Percayalah akan ada kemanisan yang Allah SWT beri. Nikmatnya diri sendiri akan rasa Allah SWT permudahkan urusan hidup. Walau susah sekali pun sesuatu perkara, akan ada je bantuan/ solusi yang Dia hadirkan. Tak rugi pun kita berbuat baik kepada kedua orang tua kita, tak terbalas jasa mereka membesarkan kita. Tak percaya? Cuba sendiri, lalui sendiri. Tak rugi apa-apa pun buat baik dengan ibu ayah.


Kalau orang cakap "Ala, aku tak biasa laa, dari kecil bukan aku rapat pun dengan dorang, tak biasa malu laa, macam pelik je".


Jawapan:
Kita ni anak, taraf mana kita sebagai anak dengan ibu ayah kita? Mestilah kita kena bertindak dan mulakan. Lagi satu itu adalah tanggungjawab kita sebagai seorang anak.

Saja nak kongsikan sesi memujuk ibu waktu gaduh, walaupun kau rasa bukan salah kau, mengalah jela ðŸ‘…



Tak ada alasan yang paling kuat atau hebat untuk tidak menyayangi kedua orang tua kita, jahat mana mereka, silap mana mereka, benci mana mereka pada kita, kita ni anak mereka tetap diberikan tanggungjawab oleh Dia untuk melakukan kebaikan pada mereka

TERIMA KASIH. SEMOGA BERMANFAAT

No comments: